SOLČANKA, s.r.o.

Vyskúšajte bezlepkové potraviny a prečistite si organizmus

Bezlepkové pečivo a ďalšie produkty, označené ako "bezlepkové" nie sú určené len pre tých, ktorí musia dodržiavať bezlepkovú diétu. Môže ich ochutnať ktokoľvek a vďaka ich šetrnejšiemu pôsobeniu v tráviacom systéme odľahčiť svojmu trávenie.

Bezlepkové potraviny pre celiakov a precitlivenosť na lepok

Ak Vám bola diagnostikovaná celiakia, mali by ste sa stravovať výhradne bezlepkovými potravinami!

Vedľa ľudí s diagnostikovanou celiakiou, je tu početná skupina ľudí, ktorí sú citliví na lepok a mali by jeho konzumáciu obmedziť a do svojho jedálnička zaradiť o to viac bezlepkových potravín. Medzi hlavné príznaky precitlivenosti na lepok patria: bolesti brucha alebo hlavy, únava, prípadne pocit "brnenie v končatinách". Ak trpíte niektorým z vyššie uvedených príznakov, odporúčame vyskúšať bezlepkové potraviny.

Bezlepkové potraviny sú dôležitou súčasťou jedálnička osôb citlivých na lepok. Dodržiavanie tejto diéty zabraňuje nepríjemným a nebezpečným zdravotným komplikáciám.

Bezlepkovo sa stravuje prekvapivo veľa ľudí. Bezlepkové potraviny sa najčastejšie spájajú s celiakiou a s potravinovými alergiami, ale obľuba bezlepkových výrobkov rastie tiež kvôli novým trendom vo výžive, ako je napríklad snaha odľahčiť svojmu tráveniu.

Hoci neznášanlivosť lepku môže viesť k významným zdravotným komplikáciám, je na druhú stranu vítanou príležitosťou k celkovej očiste organizmu. Dodržanie niektorých jednoduchých zásad (ako je obmedzenie rafinovaného a mliečneho cukru a obmedzenie zvýšeného príjmu kyslých potravín) je vítanou príležitosťou k celkovému upratovaniu organizmu nielen pre celiakov.

Očista organizmu pre všetkých

Bezlepková diéta pre vás môže byť novým impulzom nielen pre vyskúšanie prirodzene bezlepkových potravín, ale aj na získanie nových chuťových skúseností vedúcich k zmene stravovacích návykov. Tie bývajú hlavnou príčinou menšieho záujmu "zdravých" ľudí o bezlepkové potraviny v domnienke, že sa jedná o špeciálne potraviny určené iba pre celiakov. Pritom opak je pravdou. Prirodzene bezlepkové potraviny ako ryža a kukurica živia väčšinu našej planéty. Sú pre nás prirodzenejšie a vhodnejšie. Preto by mali v našej strave zaujať väčší priestor.

Bezlepková diéta je zatiaľ jedinou plnohodnotnou možnosťou "liečby" intolerancie lepku. Zo svojho jedálnička musíme veľmi dôsledne odstrániť príčinu zdravotných problémov, ktorou je práve lepok.

Lepok čiže glutén je zmes bielkovín, ktoré sa prirodzene vyskytuje v týchto obilninách:

  • pšenica
  • raž
  • jačmeň
  • ovos

Cieľom bezlepkovej diéty je teda vyhýbať sa týmto štyrom obilninám a všetkým výrobkom z nich, a pritom vo svojom jedálničku zachovať dostatočný podiel sacharidov.

Čo je bezlepková diéta?

Skladá sa z konzumácie potravín, ktoré neobsahujú lepok (glutén). Ten je hlavnou bielkovinovou súčasťou bežných obilnín pšenice, raže, jačmeňa a ovsa. Bezlepková diéta je jedinou účinnou prevenciou u celiatikov, ale byť prínosom môže aj ľuďom, ktorí touto neznášanlivosťou netrpia. Bezlepková diéta je postavená na potravinách, ktoré prirodzene lepok nemajú. Ideálny postup pri bezlepkovej diéte je založený na výbere a používaní prirodzene bezlepkových potravín, medzi ktoré patrí kukurica, ryža, amarant, proso, sója, strukoviny, mäso a mnoho ďalších. Pre ľahšiu orientáciu sú dnes bezlepkové potraviny väčšinou označované symbolom preškrtnutého klásku obilia.

Bezlepkové potraviny pri bezlepkovej diéte

Osoby držiace bezlepkovú diétu teda konzumujú buď potraviny prirodzene bezlepkové alebo potraviny obsahujúce lepok len v minimálnej koncentrácii (deglutenizované). Základom diéty je nekonzumovanie potravín vyrobených z nedeglutenizovaných (bežných) obilnín (jačmeň, pšenica, raž a ovos), ktoré sú na lepok bohaté, a ich nahradenie bezlepkovými potravinami, ako je napr. Proso, ryža, zemiaky či kukurica. Táto diéta je v súčasnosti jedinou známou liečbou celiakie, alergie na lepok. Celiakia je doteraz nevyliečiteľná.

bezlepkové múky

Bezlepkové potraviny:

Zákaz lepku dnes neznamená žiadny zásadný zvrat v jedálničku. Obilné výrobky, na ktoré sme zvyknutí, môžeme jesť naďalej, len musia byť z bezlepkových surovín:

  • bezlepková múka: kukuričná, ryžová, amarantová, pohánková sójová
  • bezlepkové chleby, žemle, sušienky, piškóty, zákusky
  • bezlepkové müsli
  • bezlepková strúhanka
  • bezlepkové cestoviny
  • bezlepkové pivo a ďalšie

Prirodzene bezlepkové potraviny

  • zemiaky
  • ryža
  • pohánka
  • amarant
  • pšeno (vylúpané proso)
  • quinoa
  • všetky ovocia
  • všetka zelenina
  • všetky huby
  • všetko mäso (nie však údeniny)
  • všetky strukoviny
  • všetky orechy a olejnaté semienka
  • vajcia
  • mlieko a niektoré mliečne výrobky

Zdravé dochucovadlo potravín

Solčanka s nízkym obsahom sodíka

Používa sa na zlepšenie chuti zeleninových, mäsových a ostatných pokrmov. Je vhodnejšia ako porovnateľné výrobky s vysokým obsahom jedlej soli (NaCl).

Menší obsah sodíka ma pozitívny vplyv na zníženie krvného tlaku a vedie k nižšiemu riziku vzniku infarktu.

Morská soľ

Morská soľ by nemala chýbať v žiadnej kuchyni. Jej zloženie je nenahraditeľné. Jedlám dodá lahodnú chuť. Používa sa namiesto kuchynskej soli a aj do kúpeľov. Obsahuje viac (nie však výrazne) nerastných látok a stopových prvkov.

Bezlepková múka

Kukuričná múka je úplne bezlepková a výborne sa s ňou pracuje. Varenie je rýchle a chutné. Je dostupná vo variante hladkej a hrubej.

Bezlepková múka sa dá využiť aj do domácej pekárne, takže si môžete piecť bezlepkový chlieb či ďalšie pečivo doma.

Kukuričná múka bezlepková hladká

Výrobok je vhodný pre zdravú výživu. Ako polotovar je vhodný pre bezlepkovú diétu.

Kukuričná múka je vhodná na prípravu mexických tortill alebo polenty. Možno ju tiež použiť na prípravu sladkých kaší alebo placiek.

Varenie z bezlepkovej múky si vyžaduje si istú dávku trpezlivosti a veľakrát aj schopnosť improvizovať

  • Bezlepková múka potrebuje na spracovanie viac vody. S týmto faktom treba počítať ešte pred začatím práce s bezlepkovou múkou.
  • Bezlepková múka je ťažšia, a preto je pre odľahčenie nutné použiť dvojitú dávku prášku do pečiva.
  • Cesto z bezlepkovej múky a výrobky z nej sa viac drobia. Všeobecne sú krehkejšie. Pre väčšiu odolnosť sa odporúča pridávať do múky menšie množstvo medu, jogurtu, orechov či oleja. Pevnosť možno podporiť aj vajíčkom.
  • Kukuričná múka žltne a horkne. Nie je vhodné ju kupovať do zásoby. Väčšie množstvo možno uskladniť v chladničke.
  • Pečivo z bezlepkovej múky sa rýchlejšie kazí. Odporúča sa kupovať alebo vyrábať len pre okamžitú spotrebu. Prípadne možno aj zamraziť.