SOLČANKA, s.r.o.

Sodík v potravinách

Sodík zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní vodnej bilancie tela, ovplyvňuje nervosvalové funkcie. Odporúčania pre sodík predstavujú 2 g na osobu a deň, tj. 5 g soli, čo zodpovedá jednej čajovej lyžičke. Ľudské telo je však schopné fungovať aj pri príjme nižšom.

Sodík sa prirodzene vyskytuje v potravinách, jeho najvýznamnejším zdrojom v strave je však soľ (chlorid sodný). Hlavným zdrojom sodíka sú spracované potraviny, predovšetkým chlieb, pečivo, mäsové výrobky a syry. Sodík sa vyskytuje aj v nápojoch, tie sa však podieľajú na celkovom príjme sodíka výrazne menej ako potraviny.

Sodík stimuluje absorpciu sacharidov a vody z tenkého čreva a pomáha udržať objem mimobunkových tekutín. Ak dĺžka intenzívnej fyzickej aktivity prekročí 3 - 4 hodiny, konzumácia nápojov so sodíkom môže znížiť riziko poklesu koncentrácie sodných iónov, ku ktorej by mohlo dôjsť pri konzumácii veľkého množstva tekutín s nízkym obsahom sodíka (pitná voda).

Sodík je pre telo veľmi dôležitá minerálna látka, pokiaľ je však v tele prítomný v nadmernom množstve, pôsobí zdravotné problémy. Negatívne pôsobenie sodíka je spájané predovšetkým s vysokým krvným tlakom čiže hypertenziou.

Najväčším zdrojom sodíka pre náš organizmus je kuchynská soľ.

Zníženie príjmu soli zlepší krvný tlak 

Vyhodnotením veľkého množstva klinických štúdií bolo preukázané, že znížením denného príjmu sodíka o 1,8 g na deň možno dosiahnuť aj zníženie hladiny systolického krvného tlaku

U ľudí s normálnym krvným tlakom dôjde k zníženiu tlaku menej výraznému. Ak zároveň dôjde aj k poklesu telesnej hmotnosti, zníži sa riziko hypertenzie o 20%.

Zeleninové dochucovadlo so zníženým obsahom sodíka:

Solčanka - ochucovadlo bez glutamanu so zníženým obsahom sodíka

A kto by si mal na soľ a sodík dávať pozor ešte viac ako ostatní? Okrem ľudí chorých už spomínaným vysokým krvným tlakom, cukrovkou alebo ochorením obličiek by mal byť opatrný každý človek nad 50 rokov.